تاریخچه ایزو

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. تاریخچه ایزو

 

 

 

تاریخچه ایزو

تاریخچه ایزو

تلاش برای تعریف استانداردهای بین المللی با رشد تجارت بین المللی که در قرون 20 و 21 رخ داد ارتباط تنگاتنگی دارد. هنگامی که محصولات بر اساس استانداردهای مختلف ساخته می شوند، این خطر وجود دارد که محصولی که در یک کشور مطابق با استانداردهای مختلف باشد، در کشور دیگر از استاندارد برخوردار نباشد. این امر خطر خرید کالا از تأمین کنندگان در سراسر جهان را افزایش می دهد و از این رو مانع تجارت می شود.

از استانداردهای ملی تا استانداردهای بین المللی . سازمانی که در نهایت به ISO معروف شد در سال 1926 با عنوان فدراسیون بین المللی انجمن های استانداردسازی ملی (ISA) راه اندازی شد. هدف آن ایجاد استانداردها در زمینه مهندسی مکانیک بود. در طول جنگ جهانی دوم منحل شد. در سال 1946 ، نمایندگان 25 کشور در لندن برای ایجاد یک سازمان استاندارد بین المللی جدید ملاقات کردند. در سال 1947 ، سازمان جدید ، ISO  ، شروع به کار کرد. نام ISO از کلمه یونانی “isos” به معنی برابر گرفته شده است.

 

چگونه می توان به ISO دست یافت؟

 امروزه ایزو دارای اعضای 165 کشور و بیش از 3000 نهاد فنی است که مسئول تدوین استانداردها هستند. دبیرخانه مرکزی آن در ژنو سوئیس مستقر است. یک سازمان عضویت مستقل و غیر دولتی ، بزرگترین توسعه دهنده استانداردهای داوطلبانه در جهان است. استانداردهای ISO بین المللی مورد توافق در خصوص ویژگی هایی مانند اصطلاحات ، سازگاری و قابلیت همکاری ، با حفظ بهداشت ، ایمنی و محیط زیست ، به شرکت ها در خرید و فروش کالا در سطح بین المللی کمک می کند.

از تکنیک برای پردازش استانداردها ISO در 40 سال اول وجود خود بر توسعه استانداردهای فنی محصولات و فناوری متمرکز بود. نقطه عطف بزرگ در دهه 1980 رخ داد ، هنگامی که ISO شروع به توسعه استانداردهای فرآیند کرد، اولین استاندارد استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ISO 9000 شناخته شد.

استانداردهای بین المللی کارها را به کار می اندازد. آنها مشخصات جهانی محصولات ، خدمات و سیستم ها را برای اطمینان از کیفیت ، ایمنی و کارایی ارائه می دهند. این استانداردها در تسهیل تجارت بین المللی موثر هستند. از زمان تأسیس سازمان استاندارد بین المللی ( ISO ) در سال 1946 ، 21000 استاندارد بین المللی را منتشر کرده است که تقریباً همه صنایع را از فناوری و تولید گرفته تا ایمنی مواد غذایی و کشاورزی را پوشش می دهد. استانداردهای ISO در پاسخ به نیاز بازار ، درخواستی از صنعت یا سایر ذینفعان مانند گروه های مصرف کننده ، توسعه می یابد. آنها از سازگاری ویژگی های اساسی کالاها و خدمات مانند کیفیت ، محیط زیست ، ایمنی ، اقتصاد ، قابلیت اطمینان ، سازگاری ، کارآیی و اثر بخشی اطمینان حاصل می کنند.

استانداردهای ISO مزایای زیادی را برای عموم مردم و مشاغل دارای مجوز ارائه می دهد. دولت ها می توانند از استانداردهای ISO برای استفاده از تخصص و تجربه بین المللی استفاده کنند و منابع اطلاعاتی حیاتی هستند. هنگام تدوین سیاست عمومی آنها از سیاست عمومی با نظر متخصص پشتیبانی می کنند و موانع تجارت جهانی را برطرف می کنند، زیرا مشخصات مشابه برای استفاده در کشورهای مختلف به عنوان استانداردهای ملی یا منطقه ای تصویب شده است. کسب و کارهایی که دارای استانداردهای ISO هستند، با بهبود سیستم ها و فرآیندهای خود، کارآیی بهبود یافته و کاهش هزینه ها را تجربه می کنند. رضایت مشتری به دلیل بهبود ایمنی ، کیفیت و فرایندها افزایش می یابد. مشاغل دارای گواهینامه همچنین از دسترسی به بازارهای جدید برخوردارند و از سازگاری محصولات و خدمات اطمینان حاصل می کنند. استانداردهای ISO تقریباً همه جنبه های زندگی روزمره مصرف کننده را لمس می کند. استانداردهای ISO تضمین می کند که محصولات و خدمات مطابق با ایده آل های بین المللی است و به مصرف کنندگان اطمینان می دهد که همه محصولات و خدمات ایمن ، قابل اعتماد و با کیفیت خوب هستند. برخی از استانداردهای ISO که زندگی روزمره را بهبود بخشیده است عبارتند از:

با داشتن 1،462،303 گواهی نامه ترکیبی ISO 14001 و ISO 9001 در سراسر جهان در سال 2014، استانداردهای سیستم مدیریت محیط و کیفیت از موفق ترین و مهمترین استانداردهای ISO برای مشاغل هستند. این دو با ملحق شدن ISO 45001 جدید بهداشت و ایمنی شغلی که در سال 2018 به جای OHSAS18001 تدوین و منتشر شد برای تمامی سازمانها اثربخشی بسیاری دارد و باعث بهبود روند و پیشرفت فرآیندهایشان می شود.

استاندارد سیستم مدیریت محیط زیست ISO 14001 چارچوبی را برای توسعه سیستم مدیریت محیط زیست و برنامه ممیزی پشتیبانی می کند. ISO 14001 برای اولین بار در سال 1996 با جدیدترین تجدید نظر در سال 2015 منتشر شد. این استاندارد برای هر سازمانی قابل استفاده است.

از زمان تأسیس ، بیش از 300،000 شرکت دارای گواهینامه ISO 14001 در 171 کشور جهان هستند. آخرین ویرایش الزامات شامل رهبری ، ارتباطات و معرفی مفاهیم جدید مانند چرخه عمر محصول را افزایش داده است. اجرای ISO 14001 به مدیران و کارکنان شرکت و همچنین ذینفعان خارجی اطمینان می دهد که آثار زیست محیطی در حال ارزیابی و کاهش است.

 OHSAS 18001 که در حال حاضر یک استاندارد ISO نیست، قبلا برای پر کردن شکاف بین سلامت و ایمنی شغلی ایجاد شد و طوری طراحی شده بود که با استانداردهای ISO 14001 و 9001 سازگار باشد. در سال 2018 ، یک استاندارد بهداشت و ایمنی جدید ISO 45001 منتشر شد و جایگزین OHSAS 18001 گردید و استانداردهای اصلی سیستم مدیریت را همه تحت تاثیر ISO قرار می دهد. استاندارد ایزو45001 با ادغام  ISO 14001 و ISO 9001 کار سازمانها را آسان تر می کند.

چه بدانیم و چه ندانیم، استانداردهای ISO زندگی روزمره ما را بهبود بخشیده است. در 70 سال گذشته 21000 استاندارد منتشر شده است. همه از دستورالعمل ها گرفته تا تهیه یک فنجان کامل چای، تا استاندارد جدید بهداشت و ایمنی که در حال حاضر در دست بررسی است. ISO به انتشار و ارتقاء این استانداردها ادامه خواهد داد – چه کسی می داند که آنها چه مزایای اضافی را برای مشاغل معتبر و مصرف کنندگان نهایی در سالهای آینده به ارمغان خواهند آورد.

 

ISO9001 چیست؟ صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

 

 

فهرست