ITIL V1 و ITIL V2 چیست؟

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. ITIL V1 و ITIL V2 چیست؟

 ITIL V1 و ITIL V2 چیست؟

ITIL V1 و ITIL V2 چیست؟

ITIL V1 : خاستگاه

چارچوب ITIL برای اولین بار توسط آژانس مرکزی محاسبات و ارتباطات از راه دور (CCTA) ، یک سازمان دولتی در بریتانیای کبیر توسعه یافت. در سال 1986 بود و دولت بریتانیا دید که فناوری اطلاعات آن به طور فزاینده ای گران می شود – نیاز به توسعه روشی برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات وجود داشت که باعث صرفه جویی در هزینه و استفاده کارآمدتر از منابع شود. تا سال 1988، CCTA مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را منتشر کرده بود که به عنوان روش مدیریت زیرساخت‌های دولتی (GITMM) شناخته می‌شد، اما واژه «دولت» در نام استاندارد تأثیر منفی بر پذیرش بخش خصوصی داشت. در سال 1989، GITMM به کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) تغییر نام داد.

نسخه اول ITIL در مقایسه با نسخه های بعدی بسیار تصفیه نشده بود. این کتاب در 40 جلد مجزا منتشر شد و شامل راهنمایی در مورد مدیریت سطح خدمات، مدیریت میز کمک، مدیریت تغییر، برنامه ریزی احتمالی، مدیریت مشکل، مدیریت پیکربندی و مدیریت هزینه بود. همچنین موضوعات بسیار فنی زیادی وجود داشت، از جمله بهترین شیوه ها برای کابل کشی، پیکربندی منابع تغذیه پشتیبان و طراحی آکوستیک اداری. علیرغم سازماندهی ضعیف ITIL v1، فرآیندهای استاندارد و ITIL همچنان به رشد محبوبیت خود ادامه دادند زیرا انتشارات اضافی در طول دهه 1990 منتشر شد

 

ITIL V2: اولین تکامل بزرگ

اوایل اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 یک دوره چالش برانگیز برای ITIL بود که با تغییرات و رقابت رو به رشد مشخص می شد. سازمان بین المللی استاندارد (ISO) استاندارد ITSM خود را در سال 1995 منتشر کرد که به ISO/IEC 20000 معروف است و سایر استانداردهای ITSM نیز شروع به ظهور کردند. درست در سال 2000، CCTA در دفتر تجارت دولتی بریتانیا (OGC) ادغام شد، BSI مشخصات BS 15000:2000 را برای ITSM منتشر کرد و مایکروسافت با استفاده از ITIL به عنوان الهام بخش، چارچوب ITSM خود را ایجاد کرد که به عنوان چارچوب عملیاتی مایکروسافت (MOF) شناخته می شود. ).

برای اینکه در مواجهه با رقابت فزاینده مرتبط باقی بماند، چارچوب و فرآیندهای ITIL نیاز به بهبود، اختراع مجدد، و سازماندهی مجدد به چارچوب ساختار یافته‌تری دارند که به عنوان ITIL V2 شناخته می‌شود. این تجدید نظر در ITIL به OGC اجازه داد تا مفاهیم جدید فناوری اطلاعات مانند مدیریت انتشار و استقرار را توصیف کند و فرآیندهایی مانند مدیریت حوادث ITIL و مدیریت مالی دارایی های فناوری اطلاعات را به وضوح تعریف کند. انتشار ITIL V2 همچنین امکان حذف ورودی های تکراری را که ITIL V1 را مشخص می کند، می دهد.

اولین جلد ITIL v2 در سال 2001 منتشر شد. تا سال 2002، هفت جلد از ITIL V2 در دسترس قرار گرفت:

پشتیبانی خدمات

تحویل خدمات

مدیریت زیرساخت ICT

مدیریت امنیت

مدیریت برنامه نرم افزاری

مدیریت دارایی نرم افزار

برنامه ریزی برای پیاده سازی مدیریت خدمات

در سال 2005، واژه نامه ITIL V2 منتشر شد که عبارات خاصی را در چارچوب که تعریف ضعیفی داشتند، روشن می کرد. در سال 2006، OGC مکملی برای ITIL V2 به نام پیاده سازی در مقیاس کوچک ITIL منتشر کرد که راهنمایی های بیشتری را برای مشاغل کوچکی که امیدوار بودند از چارچوب ITIL بهره مند شوند، ارائه کرد. ITIL V2 نسخه کاملتر و سازماندهی شده ITIL V1 بود که به عنوان یک استاندارد میانی ضروری بین V1 و حتی قوی تر و جامع تر ITIL V3 عمل می کرد.

 

اخذ گواهینامه ایزو صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

فهرست