ISO9001 چیست؟

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. ISO9001 چیست؟

 

 

ISO9001 چیست؟

ISO9001 چیست؟

ایزو9001 تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت ، این سیستم مدیریت مجموعه ای از سیاست ها ، فرایندها و رویه ها است که توسط یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که می تواند وظایف مورد نیاز برای دستیابی به اهداف خود را انجام دهد. این اهداف جنبه های بسیاری از عملیات سازمان را شامل می شود ( از جمله موفقیت مالی ، عملکرد ایمن ، کیفیت محصول ، روابط با مشتری ، رعایت قوانین و مقررات و مدیریت کارگران). به عنوان مثال ، یک سیستم مدیریت زیست محیطی سازمان ها را قادر می سازد تا عملکرد زیست محیطی خود را بهبود بخشند و یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ( ISO45001 ) یک سازمان را قادر می سازد تا خطرات بهداشت و ایمنی شغلی خود را کنترل کند و غیره

بسیاری از بخشهای سیستم مدیریت با طیف وسیعی از اهداف مشترک است، اما سایر قسمتها ممکن است خاص تر باشند.

ساده سازی جنبه های اصلی سیستم مدیریت ، رویکرد 4 عنصری برنامه ریزی ، انجام ، بررسی ، عمل” است. یک سیستم مدیریت کامل همه جنبه های مدیریت را پوشش می دهد و بر حمایت از مدیریت عملکرد برای دستیابی به اهداف تمرکز می کند. همانطور که سازمان می آموزد ، سیستم مدیریت باید در معرض بهبود مستمر قرار گیرد.

عناصر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشارکت و مسئولیت رهبری

 شناسایی و مطابقت با استانداردهای قانونی و صنعتی

انتخاب کارکنان ، استقرار و تضمین شایستگی

 مشارکت نیروی کار

 ارتباط با ذینفعان (دیگران تحت تأثیر عملیات قرار می گیرند)

 شناسایی و ارزیابی شکست های احتمالی و سایر خطرات

 اسناد ، سوابق و مدیریت دانش

 رویه های مستند نظارت بر پروژه ، وضعیت و واگذاری

مدیریت رابط ها

 استانداردها و شیوه ها

 مدیریت تغییرات و مدیریت پروژه

 آمادگی عملیاتی و راه اندازی

 آمادگی برای شرایط اضطراری

 بازرسی و نگهداری از تاسیسات

 مدیریت سیستم های بحرانی

 کنترل کار ، مجوز کار و مدیریت ریسک وظیفه

 انتخاب و مدیریت پیمانکار/فروشنده

 گزارش حوادث و تحقیقات

 بررسی و مداخله سیستم ممیزی ، اطمینان و مدیریت

نمونه هایی از استانداردهای سیستم مدیریت عبارتند از:

 ISO 9000 استانداردهای سیستم های مدیریت کیفیت ، ISO13485 استاندارد دستگاه های پزشکی ، ISO 14001 استانداردهای سیستم های مدیریت محیط زیست ، ISO45001 سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ، ISO/IEC 20000 استانداردهای سیستم های مدیریت خدمات (SMS) ،  ISO 22000 استانداردهای سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی (FSMS) ISO 27001  سیستم های مدیریت امنیت اطلاعات ،  ISO50001 استاندارد سیستم های مدیریت انرژی .

مفهوم کیفیتی که اکنون در مورد آن فکر می کنیم اولین بار از انقلاب صنعتی پدیدار شد. قبلاً کالاها از ابتدا تا انتها توسط یک شخص یا تیمی از افراد ساخته شده بودند، با دست ساز و اصلاح محصول برای برآورده کردن “معیارهای کیفیت”. تولید انبوه تیم های عظیمی از مردم را گرد هم آورد تا در مراحل خاصی از تولید کار کنند، جایی که یک نفر لزوماً از ابتدا تا انتها یک محصول را تکمیل نمی کند. در اواخر قرن نوزدهم پیشگامانی مانند فردریک وینسلو تیلور و هنری فورد محدودیت های روشهای مورد استفاده در تولید انبوه در آن زمان و کیفیت متغیر متعاقب آن را تشخیص دادند. بیرلند برای نظارت بر کیفیت تولید و رفع خطاها ، دپارتمان های کیفی تأسیس کرد و فورد بر استانداردسازی طراحی و استانداردهای اجزا برای اطمینان از تولید محصول استاندارد تأکید کرد. مدیریت کیفیت بر عهده بخش کیفیت بود و توسط بازرسی خروجی محصول برای تشخیص عیوب اجرا شد.

سری ISO 9001: 2015 سازمان بین المللی استاندارد ، استانداردهای QMS را تشریح می کند که اصول و فرایندهای طراحی ، توسعه و تحویل یک محصول یا خدمات کلی را مورد بررسی قرار می دهد. سازمانها می توانند در فرایند صدور گواهینامه مستمر ISO 9001: 2008 شرکت کنند تا مطابقت خود را با استاندارد نشان دهند ، که شامل الزامی برای بهبود مستمر (یعنی برنامه ریزی شده ( QMS ، و همچنین اجزای اصلی QMS مانند حالت خرابی و تجزیه و تحلیل اثرات است. FMEA )

 ISO 9000: 2005 اطلاعاتی در مورد اصول و واژگان مورد استفاده در سیستم های مدیریت کیفیت ارائه می دهد. ISO 9004: 2009 راهنمای روش مدیریت کیفیت را برای موفقیت پایدار یک سازمان ارائه می دهد. هیچ یک از این استانداردها را نمی توان برای اهداف صدور گواهینامه استفاده کرد زیرا راهنمایی ارائه می دهند، نه الزامات .

معیارها جنبه های مهم مدیریت را که به برتری عملکرد کمک می کند، مورد بررسی قرار می دهد:

رهبری

استراتژی

مشتریان

اندازه گیری

تجزیه و تحلیل و مدیریت دانش

نیروی کار

عملیات

و نتایج مدل تعالی EFQM بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت از طرح جایزه ای مشابه جایزه بالدریج برای شرکت های اروپایی پشتیبانی می کند. در کانادا ، موسسه ملی کیفیت به طور سالانه جوایز کانادا برای تعالی را به سازمان هایی که عملکرد برجسته ای در زمینه های کیفیت و سلامتی محل کار نشان داده اند و معیارهای موسسه را با دستاوردها و نتایج کلی مستند ، برآورده کرده اند ، اهدا می کند. کیفیت اروپایی در خدمات اجتماعی (EQUASS) یک سیستم کیفیت ویژه برای بخش خدمات اجتماعی است که به اصول کیفی ویژه ارائه خدمات به گروه های آسیب پذیر مانند توانمندسازی ، حقوق و فرد محوری می پردازد.  اتحاد برای تعالی عملکرد شبکه ای از سازمان های دولتی و محلی است که از معیارهای بالدریج برای برتری عملکرد در سطح عمومی برای بهبود عملکرد سازمان ها و اقتصادهای محلی استفاده می کند.

 ISO9001 چیست؟ صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

 

 

فهرست