دستورالعمل رعایت HSE عمومی

مدرک آموزشی HSE ، مدرک دانشگاهی HSE و تفاوت میان آنها
4.9/5 - (4043 امتیاز)

دستورالعمل رعایت HSE عمومی

دستورالعمل رعایت HSE عمومی یکی از دستورالعملهای مندرج در روش اجرایی کنترل عملیات محسوب می گردد. اين دستورالعمل به رعايت و افزايش سطح ایمنی و بهداشت عمومی و فردی و پيشگيری از عوارض و بيماري هایی که منشاء بهداشتی دارند، می پردازد.

کاربرد آن در کلیه واحدهای شرکت می باشد. نظارت بر دستورالعمل رعایت ایمنی عمومی بر عهده واحد HSE هست. اجرای این دستورالعمل بر عهده کلیه واحدها می باشد.

HSE عمومی شامل رعایت موارد ایمنی و بهداشت در خصوص تمامی مواضع و موارد در یک شرکت می گردد. از آب آشامیدنی تا نظافت عمومی سرویسهای بهداشتی و کمپ ها، همه و همه بایستی از لحاظ ایمنی و بهداشت مورد بررسی قرار بگیرند.

در زیر یک نمونه دستورالعمل رعایت HSE عمومی به عنوان نمونه قرار دادیم.

1- هدف :

هدف از تهيه اين دستورالعمل رعايت و افزايش سطح ایمنی و بهداشت ، (عمومی و فردی) پيشگيری از عوارض و بيماری هایی که منشاء بهداشتی دارند، می باشد.

2- دامنه کاربرد :

دستورالعمل حاضر در کلیه واحد های شرکت کاربرد دارد.

3- مسئولیت ها :

نطارت: واحد HSE

اجرا: کلیه واحدها

4- تعاریف و اصطلاحات :

پی پی ام: واحد یک در میلیون

5- شرح

‌ کارگاه و کمپ :

5-1-آب آشاميدني :

5-1-1- در کليه کارگاه ها بايد آب آشاميدنی سالم و کافي در مخازن سر بسته و محفوظ نگهداری و در دسترس پرسنل قرار گيرد.

5-1-2- آب آشاميدنی بايد مطابق استانداردهاي بهداشتی باشد و برای اين منظور می بايست آزمایشات فيزيکی، شيميایی و باکتريولوژيکی بصورت دوره ای روی آن صورت پذيرد.

5-1-3- آب آشاميدنی کارگاه بايستی از لوله کشی شهر و یا آب بسته بندی شده تامين شود. در غير اين صورت بايستی توسط مسئولين ايمنی کلر زنی گردد و ميزان کلر باقیمانده آن در طول روز ثبت گردد.

5-1-4- ميزان کلر باقی مانده آب آشامیدنی می بایست در حد 5/0 پی پی ام باشد. در کارگاه های مناطق گرمسير و فاقد شرايط بهداشت عمومی مناسب و در فصول گرم سال مي توان ميزان کلر باقیمانده را تا 8/0 پی پی ام افزايش داد.

5-1-5- بهترين درجه حرارت آب آشاميدنی بين ٥ تا ١٠ درجه سانتی گراد است. باید توجه داشت خنک کردن آب نبايستی مستقيما توسط يخ صورت پذيرد.

5-1-6- به افرادي که در محيط های گرم فعاليت می کنند بايد قرص های نمک داده شود و يا آب آشاميدنی به شکل محلول يک هزارم درصد جهت جلوگيری از کاهش املاح بدن در اثر تعريق در اختيار پرسنل قرار گيرد.

5-1-7- استفاده از ليوان عمومی برای آشاميدن مايعات ممنوع است.

5 -2- آشپزخانه و سالن غذا خوری :

5-2-1- کليه پرسنل آشپزخانه و رستوران و سایر افراد مرتبط با مواد غذایی موظفند قبل از شروع بکار از طریق معرفی واحد HSE به مراکز بهداشتی درمانی وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اقدام به دریافت کارت معاینه پزشکی معتبر (کارت بهداشت) نمایند.

5-2-2- کليه پرسنل آشپزخانه و رستوران و سایر افرادی که به نحوی با مواد غذایی سر و کار دارند بايد قبل از استخدام کليه آزمايشات پزشکی را انجام داده و هر شش ماه يکبار معاينات طبی از جمله فقدان آلودگی انگلی، پوستی و تنفسی در آنها مورد بررسی قرار گيرد.

5-2-3- کليه پرسنل آشپزخانه و رستوران و سایر افراد مرتبط با مواد غذایی موظفند دوره آموزش بهداشت عمومی را زیر نظر سرپرست HSE طی نموده و گواهینامه مربوطه را دریافت نمایند.

5-2-4- در صورت تشخيص هر نوع آلودگی (انگلی – پوستی– تنفسی) در هر يک از پرسنل فوق بلافاصله بايستی نسبت به درمان ايشان اقدام نمود. ادامه کار ايشان با مواد غذایی تا بهبودی کامل و تائيد پزشک ممنوع خواهد بود.

5-2-5- کليه پرسنلی که به هر نحو با مواد غذایی سر و کار دارند بايستی دارای روپوش (حتی المقدور با آرم شرکت ، شلوار و کفش سفيد، دستکش يکبار مصرف و کلاه مخصوص) باشند.

5-2-6-کليه پرسنلی که به هر نحو با مواد غذایی سر و کار دارند باید دارای کمد شخصی به همراه وسایل نظافت، شتسشو و استحمام اختصاصی باشند.

رعایت بهداشت سالن غذاخوری و رستوران – ادامه

5-2-7- کليه پرسنل آشپزخانه و رستوران می بایست قبل از آغاز کار روزانه استحمام نمایند.

5-2-8- کليه پرسنل آشپزخانه و رستوران موظفند اصول بهداشت فردی را رعایت نمایند.

5-2-9- تهيه و تامين مواد غذایی مورد نياز افراد کارگاه بايد با رعايت کامل اصول بهداشتی صورت گيرد.

5-2-10- کلیه مواد اولیه تهیه غذای پرسنل کارگاه بايد از مواد غذایی با کیفیت و استاندارد و از مراکز فروش معتبر تهیه گردد.

5-2-11- نوع و میزان مواد اولیه غذایی وارد شده به آشپزخانه کارگاه می بایست در دفتر آشپزخانه ثبت گردد و قابل پیگیری باشند.

5-2-12- ظروف غذاخوری همواره بايد پاک و عاری از هر گونه آلودگی باشد.

5-2-13- محل شستشو و نگهداری ظروف باید در مجاور محل پخت و مجزا و مستقل از آن باشد.

5-2-14- ظروف باید در ظرفشویی حداقل دو مرحله ای (شستشو- آبکشی) یا توسط دستگاه های اتوماتیک شسته شود.

5-2-15- هر لگن یا هر واحد ظرفشویی باید مجهز به آب گرم و سرد و متناسب با تعداد ظروف باشد.

5-2-16- ظروف پس از شستشو در محل مناسب (قفسه مجهز به آب چکان) و بدون استفاده از پارچه و حوله و امثال آن خشک گردد و سپس در قفسه مخصوص ظروف نگهداری شود.

5-2-17- قفسه، ویترین و گنجه ها باید قابل شستشو و نظافت باشد و مجهز به درب و شیشه سالم و همیشه تمیز و فاصله کف آنها از زمین حدود 20 سانتی متر باشد.

رعایت نکات ایمنی – آشپزخانه و سالن غذا خوري – ادامه

5-2-18- پیشخوان و میز کار تهیه مواد غذایی باید سالم و سطح آن از جنس قابل شستشو و فاقد هر گونه کشو و قفسه بوده و فضای زیر آن نیز نباید مورد استفاده قرار نگیرد.

5-2-19- ميزهای غذا خوری بايد هميشه عاری از هر گونه آلودگی و چربی باشد.

5-2-20- مواد غذایی فاسد شدنی بايد بصورت تازه تهيه شده و در يخچال و سردخانه نگهداری شود.

5-2-21- قراردادن مواد غذایی پخته و خام و شسته شده و نشسته در کنار هم در یخچال ممنوع بوده و یخچال و سردخانه همواره باید تمیز و عاری از هر گونه بوی نامطبوع و مجهز به دماسنج سالم باشد.

5-2-22- کلیه سبزیجات و صیفی جات خام مورد استفاده در تهیه مواد غذایی می بایست در محل مخصوص با آب سالم و مایع ضدعفونی کننده شسته شده و پس از آبکشی مصرف شود.

5-2-23- مواد غذایی مانند بستنی، آبمیوه، انواع لبنیات و امثال آنها باید در ظروف بسته بندی یکبار مصرف مورد تائید وزارت بهداشت و ساخته شده از مواد اولیه تازه و مرغوب تهیه گردد.

5-2-24- کف ساختمان اماکن غذایی باید از جنس مقاوم، صاف، بدون درز، قابل شستشو، دارای کفشوی مجهز به شترگلو و توری ریز و دارای شیب مناسب بطرف کفشوی فاضلابرو باشد. پوشش بدنه دیوار آشپزخانه و انبار مواد غذایی تا ارتفاع حداقل چهار متر سنگ، کاشی یا سرامیک و از ارتفاع چهار متر به بالا می تواند از جنس سیمان صاف و صیقلی و به رنگ روشن باشد.

5-2-25- ساختمان دیوار و سقف اماکن مواد غذایی باید از مصالح مقاوم، صاف، بدون درز و شکاف و به رنگ روشن بوده بطوری که از ورود حشرات و جوندگان جلوگیری بعمل آورد. پوشش بدنه دیوار رستوران از کف تا ارتفاع 120 سانتی متری از جنس سنگ،کاشی یا سرامیک و از این ارتفاع تا زیر سقف با رنگ قابل شستشو پوشیده شود.

رعایت نکات HSE – آشپزخانه و سالن غذا خوري – ادامه

5-2-26- کليه درب ها و پنجره های محل آشپزخانه و رستوران بايستي از جنس مقاوم، بدون خوردگی، شکستگی، زنگ زدگی و قابل شستشو بوده و پنجره ها و درب های مشرف به فضای باز مجهز به توری سالم و مناسب و همچنین فنردار باشد بطوری که از ورود حشرات، جوندگان و سایر حیوانات جلوگیری نماید.

5-2-27- زباله دان درپوش دار، زنگ نزن، قابل شستشو، قابل حمل و با حجم مناسب و تعداد کافی و مجهز به کیسه زباله می بایست در محل مناسب موجود باشد.

5-2-28- کف آشپزخانه بايد با محلول چربی زدا پس از فعالیت روزانه شسته شود.

5-2-29- کلیه اماکن مرتبط با مواد غذایی می بایست دارای سیستم جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب مورد تائید سرپرست HSE باشد و از دفع و رها سازی هر گونه فاضلاب و پساب تصفیه نشده به معابر جلوگیری شود.

5-2-30- ورود افراد متفرقه به داخل محوطه آشپزخانه اکيدا ممنوع است.

5-2-31- استعمال دخانيات در محوطه آشپزخانه و رستوران توسط کليه پرسنل اکيدا ممنوع است.

5-2-32- تخته مخصوص برش مواد غذایی در پايان هر روز بايد نمک سود گردد.

5-2-33- قرار دادن غذاهای گرم در سردخانه و يخچال ممنوع است.

5-2-34- جنس و ظروف مورد استفاده در مراحل مختلف طبخ و توزیع مواد غذایی می بایست مورد تائید اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد.

آشپزخانه و سالن غذا خوری – ایمنی و بهداشت – ادامه

5-2-35- کلیه ظروف شکستنی باید تمیز، بدون ترک خوردگی و لب پریدگی بوده و وسایل و ظروف فلزی مورد استفاده در تهیه ، نگهداری و مصرف مواد غذایی باید سالم، صاف و بدون زنگ زدگی بوده و پس از هر بار مصرف شسته شده و بر حسب ضرورت ضدعفونی گردیده و در ویترین و گنجه محفوظ نگهداری شوند.

5-2-36- استفاده از دیگ و ظروف مسی اعم از اینکه سفیدکاری شده یا نشده باشد، گوشکوب و قاشق چوبی و سربی، قندان بدون درپوش مناسب، ظروف فاقد درب ثابت و مخصوص برای عرضه نمک – فلفل – سماق – شکر و امثال آنها ممنوع می باشد.

5-2-37- استفاده از انبرک مخصوص از جنس استنلس استیل برای برداشتن خرما، خیارشور، قطعات پنیر و امثال آنها الزامی است.

5-2-38- مواد غذایی دارای خاصيت خورندگی مانند آبليمو ، ماست، سرکه، رب و آبغوره را نبايد در ظروف مسی يا آلومينيومی نگهداری نمود.

5-2-39- استفاده از مواد غیر استاندارد از جمله کاغذهای بازیافتی و کاغذهایی که تمیز نباشد روزنامه و همچنین کیسه های پلاستیکی جهت پیچیدن و بسته بندی مواد غذایی ممنوع است.

5-2-40- نگهداري مواد ضدعفونی کننده و پاک کننده در مجاورت مواد غذایی ممنوع است.

5-2-41- نگهداری هر گونه وسایل اضافی و مستهلک و مستعمل و مواد غذایی غیر قابل مصرف و ضایعات در آشپزخانه و کلیه اماکن غذایی ممنوع می باشد.

5-2-42- استفاده از مواد غذایی غیر قابل استفاده و تاریخ مصرف گذشته به هر نحو در کارگاه اکیدا ممنوع می باشد.

5-2-43- تماس پرسنل مواد غذایی که داراي بريدگی روباز بخصوص روی دست ها هستند با مواد غذایی ممنوع می باشد.

رعایت نکات بهداشتی – آشپزخانه و سالن غذا خوری

5-2-44- به منظور رعايت نظافت و بهداشت محيط کار محوطه آشپزخانه و رستوران بايد نسبت به جمع آوری و دفع به موقع هر گونه مواد غذایی زائد و چربی زا از سطوح اقدام گردد.

5-2-45- هر کارگاه که پرسنل در آن محل غذا صرف می نمايند بايد دارای محل مخصوصی با وسعت کافی و تعداد لازم ميز و نيمکت برای افرادی که در يک زمان غذا صرف می کنند باشد.

5-2-46- صندلی ها و نیمکت ها بایستی سالم و تمیز باشد و سطح میزها باید صاف، تمیز، سالم، بدون درز و روکش آنها از جنس قابل شستشو و به رنگ روشن باشد.

5-2-47- محل غذا خوری بايد دارای روشنایی استاندارد بوده و پيوسته طبق اصول بهداشتي پاکيزه نگهداری شود.

5-2-48- نگهداری و خوردن هر نوع مواد غذایی شخصی در محل کار و در هر زمان ممنوع است.

5-2-49- انبار کردن مواد اوليه يا خام مواد غذایی بايد در اتاق های خشک، دارای تهويه و عاری از حشرات و جانوران به خصوص موش انجام گيرد.

5-2-50- قفسه بندی و پالت گذاری در انبار مواد غذایی بنحو مطلوب و مناسب می بایست صورت گیرد.

5-2-51- بايستی از تابش مستقيم نور خورشيد به داخل انبار مواد غذایی جلوگيری به عمل آورد.

5-2-52- انبار مواد غذایی هر سه ماه يکبار بايد کاملا تخليه و ضدعفونی گردد.

5-2-53- نصب حشره کش برقی در انبار مواد غذایی و سالن پخت و سرو غذا ممنوع است. تنها با تائيد سرپرست HSE کارگاه در ورودی سالن غذا خوری نصب حشره کش برقی مجاز است.

5-2-54- برای حمل و نقل و جابجایی مواد غذایی فاسد شدنی مانند انواع گوشت دام و طیور و آبزیان، مواد پروتئینی، فرآورده های خام و پخته غذایی دام و طیور و آبزیان، شیر و محصولات لبنی و امثال آن باید از وسایل نقلیه مخصوص مجهز به سردخانه سالم و مورد تائید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی استفاده گردد.

5-2-55- نصب هود با ابعاد متناسب، جنس مناسب و مجهز به هواکش با قدرت مکش کافی در بالای تجهیزات پخت مواد غذایی الزامی است.

5- 3- نظافت عمومي :

5-3-1- ديوار ها، سقف، پنجره ها، شيشه ها و درب هاي ساختمان ها بايد طبق برنامه زمان بندی مشخص شسته و تمیز شود و همواره پاکيزه باشد.

5-3-2- در محل هاي مختلف کارگاه بايستي به تعداد کافی ظروف مخصوص براي ريختن زباله در نظر گرفته شود. اين ظروف بايد قابل شستشو بوده و در شرايط مناسب بهداشتي نگهداری و گندزدایی شوند.

5-3-3- کليه پرسنل موظفند در نظافت عمومی سطح کارگاه کوشا بوده و با مسئولين ايمنی همکاري لازم را بعمل آورند.

5-3-4- مبارزه عليه حشرات و جوندگان موذی طبق برنامه های سم پاشی مصوب سرپرست HSE در سطح انجام خواهد شد.

5-3-5- هنگام سمپاشی و ضدعفونی کردن محيط کارگاه و خوابگاه ها ضمن استفاده از سم مناسب بايد زمان مناسب را نيز در نظر گرفت و کليه اصول ايمنی و بهداشتی را برای جلوگيری از خطرات احتمالی رعايت کرد.

5-3-6- خارج نمودن مواد زائد و زباله ها از کارگاه بايستی روزانه و به شکل منظم و کاملا بهداشتی و توسط مراجع ذیربط صورت پذيرد.

5-3-7- سپتيک ها بايستی هر سه ماه يکبار توسط آب آهک ضد عفوني گردد.

5-3-8- وجود برنامه منسجم جهت جمع آوری زباله های کارگاه و نخاله های ساختمانی الزامی است.

5-3-9- رها نمودن فاضلاب در محوطه داخل و خارج کارگاه اکيدا ممنوع است.

5-3-10- می بایست از حضور و تردد سگ، گربه و سایر حیوانات وحشی در کارگاه جلوگیری شود.

5-3-11- ورود و نگهداری هر گونه حیوان اهلی و وحشی در خوابگاه ممنوع می باشد.

5-3-12- پرسنل موظف به رعایت نظافت و بهداشت در خوابگاه ها هستند.

 

5- 4- سرويس های بهداشتی :

5-4-1- هر کارگاه بايستی دارای تعداد کافی سرویس بهداشتی (توالت و دستشویی) مجهز به آب سرد و حتی المقدور آب گرم باشد و ساختمان آن بايد طوری باشد که بوی موجود در محل توسط هواکش به خارج منتقل گردد.

5-4-2- به ازاء هر ٢٥ نفر در کارگاه بايستی يک سرويس بهداشتی (توالت و دستشویی) در نظر گرفته شود.

5-4-3- سرویس بهداشتی باید دارای صابون مایع و مجهز به خشک کن مناسب و بهداشتی باشد. وجود زباله دان درب دار به همراه کیسه در دستشویی ها الزامی است.

5-4-4- شستشو و گندزدائی منظم و مرتب سرويس های بهداشتی الزامی است.

5-4-5- هنگام ضد عفونی کردن سرويس های بهداشتی، مخلوط کردن جوهر نمک و مايع سفيد کننده اکيدا ممنوع است.

5-4-6- هر کارگاه بايد دارای حمام باشد. جنس سطوح حمام ها بايد قابل شستشو بوده و به ازاء هر بيست نفر يک حمام در نظر گرفته شود.

5-4-7- کلیه دستشوئی ها و حمام ها بایستی دارای نور کافی باشند.

5-4-8- کلیه دستشوئی ها و حمام ها بایستی دارای تجهیزات مانند شلنگ، سر دوش و شیر آلات مربوطه و غیره باشند.

5-5- کمپ های مدیریتی و مهمانان :

5-5-1- پرسنل خدمات کمپ های مدیریتی و مهمانان بایستی دارای کارت بهداشت از مراجع ذیصلاح منطقه باشند.

5-5-2- پرسنل خدمات کمپ های مدیریتی و مهمانان بایستی دارای روپوش سفید و تمیز (ترجیحا با آرم شرکت) شلوار و کفش مناسب و تمیز باشند.

5-5-3- پرسنل خدمات کمپ های مدیریتی و مهمانان بایستی دارای موها و ناخن های کوتاه و مرتب باشند.

5-5-4- پرسنل خدمات کمپ های مدیریتی و مهمانان نبایستی بیش از 25 سال سن داشته باشند.

5-5-5- کلیه کمپ های مخصوص میهمانان بایستی توسط پرسنل خدمات بطور روزانه مورد بازدید قرار گرفته و نسبت به رفع معایب بهداشتی از قبیل تخلیه سطل زباله ، پاکسازی و مرتب کردن یخچال ، پاکسازی و نظافت سرویس ها ، شستشوی ظروف ، تعویض ملحفه های استفاده شده ، مرتب سازی تختها ، جارو برقی کشیدن اماکن مختلف کمپ مانند محل خواب و نشیمن و … ، گرد گیری اسباب موجود و غیره اقدام گردد.

5-5-6- کلیه پرسنل خدماتی در هنگام بیماری نبایستی به ارائه خدمت مبادرت ورزند.

5-5-7- پرسنل خدمات کمپ های مدیریتی و مهمانان نبایستی سیگار استعمال نمایند.

5-5-8- وجود دمپایی در کمپ های مدیریتی و میهمانان الزامیست.

5-5-9- سرویس های موجود در کمپ های مدیریتی و میهمانان بایستی حتما دارای لوازم بهداشتی مورد نیاز از قبیل صابون ، شامپو ، مایع دستشویی ، دستمال یکبار مصرف ، سطل زباله و آیینه و همچنین دارای نور کافی و تهویه هوا باشند.

5-6- دفتر مرکزی

5-6-1- پرسنل خدمات در دفتر مرکزی بایستی دارای کارت بهداشت از مراجع ذیصلاح باشند.

5-6-2- پرسنل خدمات دفتر مرکزی بایستی دارای روپوش سفید و تمیز (ترجیحا با آرم شرکت) شلوار و کفش مناسب و تمیز باشند.

5-6-3- پرسنل خدمات دفتر مرکزی بایستی دارای موها و ناخن های کوتاه و مرتب باشند.

5-6-4- پرسنل خدمات دفتر مرکزی در هنگام بیماری نبایستی به ارائه خدمت مبادرت ورزند.

5-6-5- پرسنل خدمات دفتر مرکزی نبایستی سیگار استعمال نمایند.

5-6-6- در هر طبقه از ساختمان دفتر مرکزی بایستی حداقل یک سرویس بهداشتی مجهز به آب سرد و گرم ، شیرآلات مناسب ، سیفون سالم ، مایع دستشویی ، دستمال یکبار مصرف ، سطل زباله و همچنین دارای هواکش و نور کافی باشند.

5-6-7- پرسنل خدمات دفتر مرکزی موظفند که بصورت روزانه کلیه سطل های زباله را تخلیه نموده و پس از جمع آوری زباله ها آنها را در محل هایی که شهرداری تعیین کرده است قرار دهند.

5-6-8- پرسنل خدمات دفتر مرکزی موظفند که بصورت روزانه کلیه یخچال ها را بازدید و از مواد فاسد و یا غیر قابل استفاده پاکسازی نمایند.

5-6-9- پرسنل خدمات دفتر مرکزی موظفند که بصورت روزانه کلیه وسایل تهیه چای را بطور کامل بشویند.

5-6-10- نظافت راه پله ها و واحد ها و اتاق ها برای حداقل هفته ای یکبار الزامیست.

5-6-11- محل های غذا خوردن پرسنل بایستی تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشند.

5-6-12- کلیه اتاقها بایستی مجهز به سیستم های سرمایشی و گرمایشی مناسب باشند.

5-6-13- استعمال دخانیات در کلیه اماکن ساختمان برای کلیه پرسنل ممنوع است.

5-6-14- کلیه اماکن ساختمان مرکزی بایستی سالی یکبار سمپاشی گردد.

5-6-15- کلیه پرسنل شاغل در دفتر مرکزی موظف به همکاری با پرسنل خدماتی هستند.

5-7- نکات ایمنی

5-7-1- استفاده از تجهيزات دارای نقص فنی ممنوع است.

5-7-2-  کليه پرسنل بايد دقت نمايند پس از اتمام کار برق دستگاه ها را قطع نمايند.

5-7-3- در صورت معيوب بودن دستگاه ها و ماشين آلات بايد به مسئول ذيربط اطلاع داد. اقدام به تعميرات به شکل شخصي اکيدا ممنوع است.

5-7-4- نصب حفاظ مناسب بر روی کليه قسمت های يک دستگاه که می توانند باعث حادثه گردند الزامی است.

5-7-5- قبل از شروع به کار جهت روغنکاری ، تنظيم و تعمير دستگاه آن را بايد متوقف نمود و برق اصلی آن را قطع و تابلوی ( دستگاه تحت تعمير است ) هنگام تعميرات روی آن حتما نصب شود.

5-7-6- پس از اتمام عمليات تعميراتی بايد کليه حفاظ های ماشين آلات، نرده های حفاظتی و غيره را دوباره در جای خود نصب کرد.

5-7-7- استفاده از ابزار کار ناقص ممنوع است و آنها را بايد در محلی جدا از ابزار سالم نگهداری نمود.

5-7-8- پخش کردن و رها کردن ابزار در محوطه کار اکيدا ممنوع است.

 5-7-9- قرار دادن ابزار تيز و برنده در داخل جيب لباس کار ممنوع است.

5-7-10- رها کردن ابزار کار بر روی محل های مرتفع به طوری که امکان سقوط آنها وجود دارد، ممنوع است.

5-7-11- از تماس کابل های برق با مواد نفتی ، سطوح داغ و يا مواد شيميایی بايد جلوگيری کرد.

5-7-12- بايد توجه نمود استفاده غلط از لوازم حفاظت فردی از عدم استفاده آنها خطرناکتر است.

رعایت نکات ایمنی و بهداشت -ادامه

5-7-13- اشياء و مواد لغزنده از قبيل پيچ و مهره و شن و ماسه نبايد در محوطه پخش باشند. جمع آوری آنها در يک محل مناسب و حفاظتی الزامی است.

5-7-14- کليه کارکنان پس از خاتمه کار و قبل از ترک کار بايد محوطه را تميز ، مرتب و ايمن نمود و کليه ابزار، داربست ها، وسایل و خرده ريزها و هر گونه جنس مصرف شده را از محل دور نموده و سپس محل کار را ترک نمايند.

5-7-15- استفاده از مواد نفتی مانند بنزين و انواع حلال ها براي نظافت سطح کارگاه اکيدا ممنوع است.

5-7-16- توجه به علايم ايمنی و تبعيت از آنها براي همگان الزامی است.

5-7-17- هنگام برداشتن مواد شيميایی از ظروف بايد از مکنده ها استفاده نمود.

5-7-18- قبل از استفاده از مواد شيميایی بايد بر چسب آنها را دقيقا مطالعه نمود.

5-7-19- دويدن در محل کار اکيدا ممنوع است.

5-7-20- هوای فشرده نبايد به سمت اشخاص گرفته شود.

5-7-21- در صورت وجود هر گونه اختلال در وضعيت جسمانی بايد سريعا به پزشک مراجعه نمود.

5-7-22- وقوع هر گونه حادثه بايد توسط پرسنل سريعا به واحد ايمنی گزارش گردد. بديهي است شدت حادثه تاثيری در اين مورد نداشته و کليه حوادث بايد گزارش شوند.

5-7-23- در صورتی که در ساختمان کارگاه دهانه يا دهانه ها يا حفره هائی موجود باشد که احتمال سقوط اشخاص برود، بايد به وسيله نصب پوشش های فلزی محکم و نرده هائی که حداقل ارتفاع آنها ٦٠ سانتی متر باشد موجبات جلوگيری از سقوط افراد و رفع خطر را فراهم آورد.

نکات ایمنی – نکات HSE – ادامه

5-7-24- کليه پرسنل موظفند به تذکرات ايمنی که از طرف مسئولين ايمنی ارايه می گردد توجه نمايند.

5-7-25- دستکاری تابلو ها و تجهيزات ايمنی به هر شکل ممنوع است.

5-8-26- شوخی در محيط کار و ايجاد خطر برای خود و ديگران اکيدا ممنوع و فرد يا افراد خاطی مشمول جريمه خواهند بود.

5-7-27- شرايط ايمني موجود به هر شکل و از سوی پرسنل را زا بین نبرید.

5-7-28- انجام هر گونه اقدامي که خارج از تخصص و وظيفه باشد اکيدا ممنوع است.

5-7-29- شستشوی بدن يا البسه کار با بنزين و يا مواد قابل اشتعال ديگر اکيدا ممنوع است.

5-7-30- پرتاب ابزار و يا وسائل کار ممنوع مي باشد.

5-7-31-  مواد و يا پارچه های کثیف و روغنی و يا هر ماده قابل اشتعال ديگر در داخل گنجه های لباس قرار ندهید.

5-7-32- کليه پرسنل موظف به نگهداري صحيح از وسايل فردي خود هسنتد.

5-7-33- تمامی مسئولين و سرپرستان شيفت موظف هستند کارگران خود را ملزم به رعايت موازين ايمنی و بهداشتی نمايند.

5-7-34- کليه افرادی که در سايت تردد می نمايند بايستی دارای کارت تردد باشند.

5-7-35- فعاليت کارگران کمتر از ١٨ سال در سايت به هر عنوان اکيدا ممنوع است.

5-7-36- دوره آموزش ايمنی و بهداشت کار برای کليه پرسنل شرکت و پيمانکاران قبل از ورود به کارگاه و شروع کار الزامی است. بديهی است صدور کارت تردد در سايت منوط به طی اين دوره خواهد بود.

نکات HSE – رعایت نکات ایمنی – ادامه

5-7-37- در صورت مشاهده تخلف يا عدم رعايت مقررات و دستورالعمل های ايمنی و بهداشت کار واحد ايمنی می تواند دستور توقف کار در بخش يا واحدهای مذبور را که از شرايط ايمنی مطابق آيين نامه ها، برخوردار نيستند را تا زمان برقراری شرايط ايمن و تامين نقطه نظرات واحد ايمنی صادر نمايد. بديهی است در اين حالت مسئولین اجرائی حق شکايت و مطالبه خسارت در اثر توقف کار را نخواهد داشت.

5-7-38- پيمانکار مسئوليت ايمنی و بهداشت کليه پرسنل تحت پوشش خود را داشته و هزينه های ناشی از اين امر مستقيما به عهده وی خواهد بود.

5-7-39- سرپرست ايمنی پيمانکار بايد ظرف مدت ١٢ ساعت گزارش حوادث به وقوع پيوسته را به واحد ايمنی شرکت ارائه نمايد.

5-7-40- پيمانکار موظف است کليه کارگران را قبل از استخدام در خصوص اصول ايمنی و بهداشت کار کاملا توجيه نمايد. کليه مسئوليت های ناشی از عدم انجام اين کار به عهده پيمانکار خواهد بود.

5-7-41- روشن کردن آتش در سطح کارگاه و همچنين افروختن آتش در ظروف اکيدا ممنوع است.

5-7-42- بکار گیری هيترهای برقی غير استاندارد و معيوب و بخاری های قطره ای و باغی در کارگاه ها و همچنين چراغ های نفتی گازسوز ( در فضای غیر باز ) اکيدا ممنوع است.

5-7-43- رعايت قوانين راهنمائی و رانندگی در سايت الزامی است. بديهی است که حداکثر سرعت مجاز وسائل نقليه سبک ٣٥ کيلومتر و وسايل نقليه سنگين ٢٥ کيلومتر در ساعت می باشد.

5-7-44- کليه رانندگان وسايل نقليه که در سايت تردد می کنند بايد دارای گواهينامه ويژه رانندگی با وسايل نقليه مربوطه داشته باشند.

5-7-45- جهت موتور سواران استفاده از کلاه ايمنی هنگام تردد در سايت الزامی است.

نکات ایمنی – رعایت نکات HSE در کارگاهها – ادامه

5-7-46- روسای کارگاه ها بايد اطمينان حاصل کنند که در کليه مراحل کار کارکنان و نيز پيمانکاران تحت پوشش به تمام ملزومات و لوازم حفاظت فردی مجهز باشند. بدين معنا که به طرز صحيحی از آنها استفاده و نگهداری نمايد و در صورت ايجاد نقص يا مفقود شدن آنها بدون دريافت هزينه نسبت به جايگزينی آنها اقدام خواهد نمود.

5-7-47- پرتاب هر نوع شی يا ابزار کاری برای کارگرانی که در ارتفاع کار می کنند ممنوع می باشد. در اينگونه موارد می توان از قرقره يا طناب استفاده نمود .

5-7-48- در هر جا يا محلی علامتی ملاحظه نموديد اگر مفهوم علامت برای شما روشن بود حتما دستور آنرا اجرا نمائيد در غير اينصورت از نمايندگان ايمنی سايت سوال نمائيد.

5-7-49- ورود به محل هائی که ممنوع اعلام میگردد، غير مجاز و مشمول جريمه خواهد بود.

5-7-50- استفاده از آسانسور در دفتر مرکزی در روزهای تعطیل ممنوع می باشد.

5-7-51- نگهداشتن خودرو روشن در پارکینگ دفتر مرکزی ممنوع می باشد.

5-7-52- دست کاری تابلوها و کابل های برق در دفتر مرکزی توسط پرسنل ممنوع می باشد.

5-7-53- دویدن در راهروها و راه پله ها برای کلیه پرسنل ممنوع می باشد.

5-7-54- استفاده از کمربند ایمنی برای رانندگان خودرو و استفاده از کلاه ایمنی برای پیک های موتور سوار الزامیست.

5-7-55- انجام هرگونه شوخی که باعث ایجاد خطر می شود توسط پرسنل دفتر مرکزی ممنوع می باشد.

5-7-56- ایجاد صداهای نابهنجار و صحبت کردن با صدای خیلی بلند در سطح دفتر مرکزی ممنوع می باشد.

5-8- نکات زیست محیطی

5-8-1-  هنگام گريس کاری و تعويض روغن، ريختن آنها روی زمين اکيدا ممنوع است.

5-8-2- در صورت مشاهده لکه های روغن در کف کارگاه بايد سريعا نسبت به نظافت محل اقدام نمود.

5-8-3- از روشن نگهداشتن بیهوده ماشین آلات در کارگاه ها و دفتر مرکزی خودداری گردد.

5-8-4- از آتش زدنهای ضایعات ، زباله و لاستیک و … در کارگاه ها خودداری گردد.

5-8-5- از آلودگی سطح داخل و خارج از کارگاه ها و کمپ ها توسط هر گونه زباله یا نخاله خودداری گردد.

5-8-6- دستگاه هایی مانند کارخانه آسفالت و سنگ شکن ها بایستی از نظر فنی کاملا سالم بوده تا باعث ایجاد آلودگی هوا نگردند.

5-8-7- از آلودگی آبهای سطحی ، رودخانه ها و دریاچه و دریاها خودداری گردد.

5-8-8- صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی مانند بنزین ، گازوئیل ، نفت ، گاز و برق در کلیه کارگاه ها و کمپ ها و دفتر مرکزی الزامیست.

5-8-9- حفظ و نگهداری از درختان و فضای سبز موجود در کارگاه ها ، کمپ ها و دفتر مرکزی الزامیست.

5-8-10- در صورت ورود نا خواسته هر گونه حیوان به محوطه کارگاه ها و کمپ ها همواره سعی گردد که با هماهنگی سرپرست HSE از محوطه خارج گردد و در صورت عدم توانایی برای خروج از مراجع ذیصلاح مانند اداره منابع طبیعی منطقه تقاضای کمک گردد.

5-8-11- در شرایطی همچون زمستان که حیوانات به کارگاه ها یا کمپ ها نزدیک می شوند یا پناه می آورند، نبایستی به آنها آزار و اذیتی رساند و طبق بند قبل اقدام گردد.

5-8-12- حتی المقدور جهت ایجاد فضای سبز و درختکاری در سطح کارگاه ها و کمپ ها  سعی گردد.

5-8-13- از اتلاف و ریخت و پاش مواد شیمیایی کارگاهی در سطح زمین یا آبها خودداری گردد.

 

6- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر توزیع می گردد.

7- مدارک پیوست :

ندارد.

دریافت گواهینامه ایزو

 

مستندات HSE – الزامی برای شرکتها

HSE در سازمانها به مبحث ایمنی و بهداشت شغلی و محیط زیست می پردازد. سیستم HSE برای تمامی سازمانها بخصوص شرکتهای پیمانکاری یک الزام هست. مستندات بسیاری در حوزه HSE تهیه و تدوین می گردد که یکی از آنها همین دستورالعمل رعایت HSE عمومی می باشد.

روش اجرایی رعایت HSE عمومی – ایمنی و بهداشت شغلی

یک جنبه از HSE ایمنی و بهداشت شغلی افراد هست. بهداشت و ایمنی کارکنان یک سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است. محیط کاری باید از همه لحاظ ایمن باشد. بایستی بهداشت شغلی افراد مورد توجه قرار بگیرد. رعایت HSE باعث می شود که ایمنی و بهداشت کارکنان رعایت گردد.

 

آیین نامه رعایت HSE عمومی – شناسایی و ارزیابی ریسک

در رعایت ایمنی عمومی ریسکها و خطرات احتمالی مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرند. ریسکها شناسایی و رفع می گردند. می توان ریسکها را به فرصت تبدیل کرد. مطالعه نمونه روش اجرایی شناسایی و ارزیابی مخاطرات ایمنی و بهداشت شغلی می تواند به شرکتها در این امر کمک شایانی کند. کاربران محترم می توانند از قسمت دانلود نمونه مستندات ایزو این روش اجرایی را به طور کامل مطالعه نمایند.

 

روش اجرایی رعایت HSE عمومی – محیط زیست

ایمنی و بهداشت همواره با محیط زیست ارتباط مستقیم دارند. به همین جهت رعایت عوامل زیست محیطی به جهت ایمنی و بهداشت قطعا تاثیر مستقیم دارد. چنانچه محیط زیست پاکی داشته باشیم قطعا سلامت افراد تضمین می گردد. مثلا بهداشت آب آشامیدنی یا بهداشت رستوران و سالن غذاخوری سازمان قطعا ضامن سلامتی افراد هست.

 

نکات ایمنی سازمانها

از ابزار و تجهیزاتی استفاده گردد که سالم هستند و دارای نقص نیستند.

بعد از اتمام کار و تعطیلی کار برق دستگاهها را قطع کنید.

اگر دستگاهها خراب و دچار نقص هستند، به مسئول مربوطه اطلاع بدهید.

تمامی دستگاهها ایمن باشند و دچار نقص فنی نباشند تا سلامت افراد به خطر نیوفتد.

ابزار تیز و بران را در جیب و یا جاهایی که ممکنست ایجاد خطر کند قرار ندهید.

از لوازم ایمنی مناسب استفاده کنید. کفش ایمنی، لباس ایمنی، کمربند ایمنی و غیره باید حین کار مورد استفاده قرار گیرند. دستورالعمل استفاده از تجهیزات حفاظت فردی را مطالعه کنید تا به راحتی ایمنی کار و وسایل ایمنی لازم را بیاموزید.

روش اجرایی رعایت HSE عمومی در تعمیرگاه

روش اجرایی رعایت HSE عمومی در تعمیرگاه بیشترین اهمیت را دارد. بیشترین خطر در تعمیرگاهها افراد را مورد تهدید قرار می دهد. دستورالعمل ایمنی کارهای تعمیراتی می تواند به شما در جهت ایمنی کار با دستگاهها کمک کند. شما کاربران عزیز می توانید از همین سایت از قسمت دانلود نمونه مستندات ایزو دانلود نمایید.

 

دانلود رایگان نمونه دستورالعمل رعایت HSE عمومی – فرمت Word

سر فصلهای مهم

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

9 Responses

  1. دستورالعمل رعایت HSE برای شرکت‌های دارای گواهینامه HSE فقط کاربرد داره؟ جزو الزامات گواهی HSE هست؟ باید HSE بگیریم تا بتونیم اجرایی کنیم؟

    1. دستورالعمل رعایت HSE برای تمام شرکتها با هر زمینه فعالیت و دارای هر گواهی کاربردی هست. رعایت دستورالعمل ایمنی شما را در داشتن محیط کاری ایمن در تمامی بخشها یاری می رساند.

  2. گواهینامه hse عمومی را برای شرکت از مرکز شما دریافت کردیم . الان برای کلیه پرسنل به جهت رعایت الزامات ایمنی و اینکه به افراد در حین کار آسیب کمتری وارد بشه گواهینامه hse می‌خواهیم. هدف آموزش و ارائه مستندات می‌باشد و صرفا مدرک الکی نمی‌خواهیم. لطفاً فرم ثبت نام را برای ما ارسال فرمایید . بصورت pdf باشه تا همه افراد بصورت مجزا مشخصات خود را وارد کنند و درخواست اخذ گواهینامه hse را بدهند.

  3. دستور العمل و مستندات رعایت hse را از کارشناس شما دریافت کردیم اما جهت اجرای قوانین و الزامات نیازمند مشاور هستیم. اگر کارشناس بتونه چند روزی به مشهد بیاد تا در زمینه پیاده سازی hse کمک و مشاوره دهد خیلی خوب میشه . اکثر شرکتها بخاطر دوری راه حاضر به همکاری نیستند. حتی گفتیم هزینش هر چه قدر بشه تقبل می‌کنیم. فقط صفر تا صد پروژه استقرار ایمنی در زمان کوتاه به درستی اجرا شود.

  4. گواهینامه hse را برای حدود ۳۰ نفر از کارگران و پرسنل مشغول در یک شرکت پیمانکاری میخواهم . همچنین درخواست آموزش چند ساعته اصول ایمنی را در مجموعه دارم. لطفاً هزینه خود گواهینامه ها را با هزینه رفت و آمد کارشناس و دستمزد ها را بفرمایید.

  5. مدارک و گواهینامه های مربوط به ایمنی و بهداشت شامل چه مواردی میشه . لطفاً لیست کامل مدارک را با مراجعی که باهاشون کار میکنید را به شماره ایتا که براتون ارسال میکنم بفرستید . نمونه گواهی نامه هم دارید بفرستید . اگر گواهینامه‌های ایمنی را تعداد بالا بخواهیم تخفیف هم داره

  6. مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران یا همون naci ایران گواهینامه HSE-MS هم صادر میکنند . مراجع ثبت و صدور خارجی را اصلا نمی شناسیم و چون یک گواهی معتبر میخواهیم نگران هستیم که هزینه زیادی پرداخت کنیم و آخرش یک مدرک فیک تحویل بگیریم . با مراکز ایرانی سر کار داشته باشیم حداقل اگر مشکلی باشه در دسترس هستند . پیشنهاد شما چی هست .

  7. شرایط و نحوه گرفتن گواهی نامه hse به چه نحوی هست و برای شرکت ما که تازه تأسیس هست صادر میشه
    رفتیم اداره کار میگه چون هنوز از ثبت شرکتتون ۶ ماه نگذشته نمی‌تونید گواهی ایمنی را بگیرید ‌.
    ..
    کلا پاسخ درستی به ما ندادند الان شما در این مطلب از اخذ گواهی hse خیلی راحت حرف زدید
    گیج شدیم نمیدونیم باید چکار کنیم
    لطفاً راهنمایی کنید.

  8. محیط زیست پیرامون اهمیت بالایی در حفظ این منابع طبیعی برخوردا هست. و رعایت نکردن این دستورالعمل HSE عمومی پیامدهای خطرناکی برای ما ایجاد میکند. ما میتوانیم با رعایت HSE از این منابع طبیعی محافظت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo